Drodzy Rodzice!
Ważną rolę w procesie wspierania rozwoju mowy u dziecka oraz przy okazji korekcji zaburzeń mowy pełnią ćwiczenia artykulacyjne.
- Wykonujmy ćwiczenia z dziećmi dokładnie, bez pośpiechu,
- pamiętajmy, aby czas trwania, liczbę powtórzeń dostosować do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka,
- wybierajmy kilka ćwiczeń i starajmy się je dokładnie wykonać,
- ćwiczmy krótko, ale kilka razy dziennie,
- początkowo prowadźmy ćwiczenia przed lustrem, żeby dziecko mogło widzieć wzór prawidłowego ułożenia narządów artykulacyjnych, później go naśladować i wykonać samodzielnie,
- w pracy z małym dzieckiem wykorzystajmy jego naturalna potrzebę zabawy.
Pamiętajmy o tym, aby:
- pokazać dziecku poprawnie wykonane ćwiczenie,
- zachęcać dziecko do pracy,
- chwalić za podejmowany wysiłek.
Ćwiczenia warg i policzków:
Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
Zajączek – wciąganie policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek”.
Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.
Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.
Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.
Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wą.
Rybka – wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
Echo – dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
Motorek – parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora
Gimnastyka buzi i języka GRA
(Potrzebna będzie kostka do gry)