Drodzy Rodzice!

Ważną   rolę w procesie wspierania rozwoju mowy u dziecka oraz przy okazji korekcji zaburzeń mowy pełnią ćwiczenia artykulacyjne.

  • Wykonujmy ćwiczenia z dziećmi dokładnie, bez pośpiechu,
  • pamiętajmy, aby czas trwania, liczbę powtórzeń dostosować do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka,
  • wybierajmy kilka ćwiczeń i starajmy się je dokładnie wykonać,
  • ćwiczmy krótko, ale kilka razy dziennie,
  • początkowo prowadźmy ćwiczenia przed lustrem, żeby dziecko mogło widzieć wzór prawidłowego ułożenia narządów artykulacyjnych,  później go naśladować i wykonać samodzielnie,
  • w pracy z małym dzieckiem wykorzystajmy jego naturalna potrzebę  zabawy.

Pamiętajmy o tym, aby:

  • pokazać dziecku poprawnie wykonane ćwiczenie,
  • zachęcać dziecko do pracy,
  • chwalić za podejmowany wysiłek.

 

Ćwiczenia warg i policzków:

Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.

Zajączek – wciąganie policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek”.

Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.

Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.

Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.

Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wą.

Rybka – wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.

Echo – dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.

Motorek – parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora

 

 


Gimnastyka buzi i języka GRA 

(Potrzebna będzie kostka do gry)